.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, juni 11, 2005

Frits Abrahams over Dennis Stock



Een van de beroemdste foto's van New York, als poster vermiljoenvoudigd, is die waarop James Dean, sigaret in de mond, opgetrokken schouders, handen in de zak, door de regenplassen op Times Square loopt. Nog altijd is de vraag wie hier in 1955 vereeuwigd werd door fotograaf Dennis Stock: New York of James Dean, of beide?

Frits Abrahams

Lees meer in NRC Handelsblad of ga zelf een kijkje nemen in de Kunsthal te Rotterdam


vrijdag, juni 10, 2005

"Klaag paparazzi aan wegens samenzwering"

Alarmed by what they say is a new generation of paparazzi willing to take dangerous risks to get celebrity photos, Los Angeles law enforcement officials say they are considering a new tool: felony conspiracy charges.

Los Angeles County prosecutors have been exploring the possibility of bringing conspiracy cases against individuals or companies they believe may be orchestrating some of the riskiest photo ambushes.

"There is a very real concern that this type of behavior may constitute a danger to the victimized celebrity and others," said William S. Hodgman, head of the Los Angeles County district attorney's target crimes unit. "We are aware that vehicles are used quite often in efforts to stalk celebrities. We also are aware of numerous incidents where the celebrity and or others had children with them who were put in jeopardy."

Police and prosecutors say that escalating aggressiveness over the last two years has prompted a new look at how existing laws are applied.

Lees meer in de Los Angeles Times.


Ian Parry Scholarship 2005

Ian Parry was a photojournalist who died while on assignment for the Sunday Times during the Romanian revolution in 1989. He was just 24 years old. The Scholarship was set up by his friends and family in order to build something positive from such a tragic death.

Each year a competition is held for photographers who are either attending a full-time recognized photography course or who are under the age of 24. Entrants must submit a portfolio of their work and a brief synopsis of a project they would undertake if they won the award. Currently the prize is £1,500 of camera equipment, and a further £2,500 towards their assignment. Metro Imaging in London also offers £500 worth of vouchers to the winner and £250 to those awarded "highly commended" and "commended."

The winner's work will also be published in The Sunday Times Magazine. Year after year, the award has highlighted the work of some of the industry’s finest emerging talent, all of whom have progressed into professional careers and still support the award. Last year’s winner, David Hogsholt, has since won a World Press Award for his photographs of Mia, a young drug addict in Denmark.

In addition, World Press Photo has agreed to automatically accept the winner onto its final list of nominees for the Joop Swart Masterclass in Amsterdam, as a result of so many of our previous winners having attended this prestigious event in recent years.

The print exhibition will take place at the Tom Blau Gallery in London, showing all of the winning entries and an edited selection of images chosen by the judges from work entered into the award. The exhibition will run from 24th August for two weeks.

The Ian Parry Scholarship 2005 deadline will be Tuesday, June 21. Applications are available by download only from www.ianparry.org.


Opening fototentoonstelling 'Verborgen Terreinen'

Vrijdag 17 juni om 15.30 uur opent NRC-redacteur Marjoleine de Vos de fototentoonstelling 'Verborgen Terreinen' op het Landgoed Verhildersum in Leens (noordwest-Groningen). Het eerste exemplaar van dit bijzondere literaire fotoboek wordt tijdens de opening uitgereikt aan burgemeester mevrouw Joan Stam van gemeente De Marne.

De tentoonstelling, die deel uitmaakt van de Noorderlicht fotomanifestatie 2005 (Groningen, 4 september - 9 oktober), toont het werk van drie internationaal vermaarde fotografen en een aanstormend Groninger talent. De expositie gaat vergezeld van een door Noorderlicht uitgegeven boek, waarin naast de fotoseries ook vijf speciaal voor dit boek geschreven teksten van landelijk bekende schrijvers zijn opgenomen.

De tentoonstelling Verborgen Terreinen is te zien van 18 juni tot en met 2 oktober op landgoed Verhildersum: Wierde 40, 9965 TH Leens. Geopend van di t/m zo 10.30-17.00 uur

De provincie Groningen herbergt bijna tweehonderd locaties waar vroeger een borg (kasteelboerderij of versterkt huis) heeft gestaan. Vandaag de dag is daar nog maar weinig van te zien. De meeste terreinen liggen verborgen in het landschap, net als de verhalen van deze in landschappelijk en cultuurhistorisch opzicht bijzondere plekken.

Noorderlicht selecteerde de volgende fotografen: Machiel Botman (Nederland, 1955), Andreas Gefeller (Duitsland, 1970), Terri Weifenbach (VS, 1957) en Marco Wiegers (Nederland, 1973), afgestudeerd aan de Groninger Academie Minerva. Wat de vier fotografen bindt, is hun fascinatie voor locaties en de gave om daar een verborgen sfeer aan te ontlokken.

In de landelijke omgeving van Leens kan men zelf op zoek gaan naar sporen van Verborgen Terreinen aan de hand van een door Wigbold Wierenga samengestelde fietsroute van 25 kilometer rondom de tentoonstellingslocatie.


Hy Peskin/Brian Blaine Reynolds overleden in Israel

Brian Blaine Reynolds, 89, who died Thursday of kidney disease at a hospital in Herzliya, Israel, was a man with two names, two countries and, for all practical purposes, two identities.

Under his original name of Hy Peskin, he was one of the finest sports photographers from the 1940s to the 1960s, capturing the greats of baseball, basketball, boxing and golf in some of the most memorable images in sports history.

As Brian Reynolds, his legal name for the last 40 years of his life, he founded an organization now called the Academy of Achievement.

As a photographer, he created one of the most remarkable images of 20th-century sport: Joe DiMaggio completing his majestic swing in the 1949 All-Star Game.



Een eerbetoon aan Peskin/Reynolds is te bekijken bij Sports Illustrated.


"Hier is je geld, en nu wegwezen!"

The Dallas Cowboys have agreed to pay a photographer $275,000 to settle a lawsuit over use of a copyright photograph featuring former star running back Emmitt Smith.

Under terms of the agreement, the team will stop using an image of Smith kneeling on the star in the middle of Texas Stadium in any promotion or advertising.

The settlement includes a clause barring Walter Smith of Impact Images from returning to Texas Stadium to take any more photographs, said his attorney, Jim Davis.

Walter Smith snapped the photo on Sept. 28, 2000. The photographer gave the team a digital file of the photo, which the team considered using on season tickets, Davis said in a statement. The team eventually chose another design but bought 250 copies of the photo for resale.

Smith discovered the copyright had been infringed when he saw the photo on team merchandise when he stopped by a Cowboys booth at the State Fair of Texas, according to the statement.

Bron: AP.

Lees meer bij PDN.


Vuurwerkgooiers Feyenoord voor de rechter

Twee Ridderkerkers die vuurwerk gooiden tijdens de voetbalwedstrijd Feyenoord-Sporting Lissabon moeten zich 1 augustus verantwoorden voor de politierechter. De 19-jarige hoofdverdachte wordt poging tot zware mishandeling ten laste gelegd en overtreding van het vuurwerkbesluit.

De UEFA-cupwedstrijd in Rotterdam werd in februari geruime tijd stilgelegd, omdat de doelman van de Portugese ploeg tegen de vlakte ging nadat het vuurwerk vlak bij hem was ontploft.

De 19-jarige verdachte moet zich gezien de kracht van het vuurwerk verantwoorden voor poging tot zware mishandeling van de keeper, andere spelers en ook anderen. Want achter het doel van de getroffen Sporting-doelman zaten fotografen.

Bron: ANP.


donderdag, juni 09, 2005

De ochtenden over "de fotozaak"

De VARA besteedde in het Radio1-programma de Ochtenden aandacht aan de opkomst van de digitale fotografie en de teloorgang van de traditionele fotozaak op de hoek (door verkoop van camera's via internet en via branchevreemde kanalen).

De uitzending is hier te beluisteren.

Ondanks de traditionele overdrijvingen en onzin (Dirk van der Spek kletst weer uit zijn nek) worden er soms zinnige dingen gezegd:

"Hoe kan het dat beeldkwaliteit niet meer telt?" Digitaal is in de mode, analoog is "ouderwets" volgens het grote publiek, de consument kiest voor snelheid en gemak, kwaliteit hoeft voor hem niet meer.

Waar het om de tweedehandsmarkt gaat wordt vergeten dat die zich van de fotohandel heeft verplaatst naar websites als Marktplaats.nl, waar voor goede analoge apparatuur nog steeds veel geld wordt betaald.


Beeldarchief Gazet van Antwerpen verhuist naar Fotomuseum

Het immense fotoarchief van Gazet van Antwerpen verhuist naar het Fotomuseum. Het museum verrijkt daarmee zijn collectie en de krant is er zeker van dat haar schatten goed bewaard worden.

De aanzet tot deze publiek-private samenwerking kwam er vorig jaar, toen medewerkers van het Fotomuseum voor de expo Werf van de eeuw 1860-2004 in de archieven van deze krant doken. Van die foto's werden toen nieuwe afdrukken gemaakt. Ze werden ook gedigitaliseerd en grondig beschreven.

"Het Fotomuseum en de krant vonden elkaar perfect", zegt Filip Beckers, verantwoordelijke voor het infocenter van Gazet van Antwerpen. "Het Fotomuseum is geïnteresseerd in het bewaren en toegankelijk maken van alle soorten oude fotodocumenten. Voor de krant, sinds 2000 op digitale beelden overgeschakeld, is vooral het gebruik van het beeld belangrijk. Journalisten moeten foto's, ook oude, snel op hun computer kunnen oproepen. Een precieze beschrijving is essentieel."

Het fotoarchief van de krant omvat tienduizenden glasplaten, negatieven en afdrukken, gemaakt in de hele twintigste eeuw. Het archief verhuist niet en bloc van Linkeroever naar het Fotomuseum op de Waalsekaai. Het is de bedoeling om project per project te werken. Dat kan uitmonden in expo's en publicaties.

Bron: Gazet van Antwerpen.


Los Angeles police and prosecutors open criminal investigation into paparazzi

Spurred by the stars and their representatives, the Los Angeles police and prosecutors have opened a criminal investigation into what they describe as a new breed of photojournalists willing to flout the law, drive recklessly and even slam into celebrities' cars. "The concern is that because of these hyper-aggressive tactics on the part of the paparazzi, someone is going to get hurt or killed," said William W. Hodgman, head of the district attorney's target crimes division.

Lees meer in de New York Yimes.


woensdag, juni 08, 2005

David Burnett over camera's

In de New York Times geeft David Burnett (die dit jaar nog een eerste prijs won bij World Press Photo) zijn onversneden mening over de digitale eenheidsworst en de overige technologische vernieuwingen die niet in alle gevallen de fotografie op een hoger niveau brachten.

When listening to Mr. Burnett talk about the evolution of photo technology, you hear a bit of the priest whose temple has been invaded by heathens.

"The change really started with autofocus," he said. "That opened up much of what used to be a more craft-based part of the business to almost anybody. I mean, if you can hold it steady and aim it and push that button, you can get an in-focus sharp picture a great degree of the time. And digital, I mean, now anyone with a camera can shoot one, see how bad they screwed up, try and fix it, shoot another one. The thing that bugs me the most when I see people taking pictures, is that they spend so much time fumbling with the controls that whatever real moment there might have been is inevitably lost."


Lees meer in Which Camera Does This Pro Use? It Depends on the Shot. Bekijk ook het filmpje.

Wie in de gelegenheid is om begin september Perpignan te bezoeken kan ook daar een overzicht van het werk van David Burnett bezoeken.


GPD zoekt beginnend fotojournalist

De Geassocieerde Pers Diensten (GPD) verzorgt de nationale en internationale berichtgeving voor 20 regionale dagbladen met een oplage van 2.3 miljoen. Het hoofdkwartier van de GPD is gevestigd in Den Haag. Wij hebben plaats voor een

BEGINNEND FOTOJOURNALIST (M/V)

De collega die wij zoeken is een enthousiaste fotograaf, die aan de start van zijn/haar loopbaan staat. Hij/zij heeft bij voorkeur een erkende foto-opleiding afgerond, en is in het bezit van een auto. Wij bieden een veelzijdige functie aan die je met alle aspecten van het landelijke nieuws in aanraking zal brengen. Aan de juiste man/vrouw kan een contract voor een periode van een jaar worden aangeboden.

Belangstellenden die aan deze eisen voldoen kunnen tot uiterlijk 20 juni hun sollicitatie sturen naar de hoofdredactie van de GPD, postbus 224, 2501 AV Den Haag. Telefonische inlichtingen worden tijdens kantooruren gegeven door chef beeld Rob Croes (tel. 070-3420528 en 06-15024878).


dinsdag, juni 07, 2005

Dreigbrief RVD over foto's Amalia

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) vindt het 'ontoelaatbaar' dat het weekblad Privé heeft uitgepakt met foto's van prinses Amalia tijdens een gezinsuitstapje. Het blad publiceerde twee keer foto's van het erfprinsesje die waren gemaakt tijdens een bezoekje aan een kinderboerderij in Zoeterwoude.

De RVD eist nu per brief van Privé dat het blad 'deze wijze van verslaggeving' niet meer bedrijft. Anders volgen er andere maatregelen, dreigt de dienst. De RVD vindt dat leden van het Koninklijk Huis, vooral de kinderen, zich onbespied mogen wanen als ze zich in de eigen privé-, familie- of gezinssfeer bevinden. Dat geldt ook als ze privé op een openbare plek zijn.

"Het achtervolgen en (heimelijk) fotograferen van prinses Catharina-Amalia en haar ouders evenals het publiceren van de opnamen wordt als een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer beschouwd, waarvoor geen juridisch toereikende rechtvaardiging bestaat", schrijft de RVD aan Privé.

Uit Nederlandse en Europese rechtspraak kan volgens de dienst worden opgemaakt dat het recht om vrijelijk foto's te maken van en artikelen te schrijven over bekende mensen, moet wijken voor hùn recht op rust als al die inspanningen de privè-sfeer betreffen, het publieke debat niet dienen en de betrokkenen ook nog eens erg hinderen.

Bron: ANP.


Blootfoto's Naardens fotofestival weggehaald

De kunstenaar die verantwoordelijk is voor acht levensgrote foto's van naakte mannen en vrouwen tijdens het Naarden-Off-Festival heeft zijn kunstwerken teruggetrokken. De foto's van Zsolt Horvath werden in de nacht van zondag op maandag met zwarte verf gekuist. Horvath besloot de werken hierop weg te halen bij de kop van de Nieuwe Haven in Naarden.

Op de acht foto's staan aangeklede mannen en vrouwen die een soort fotolijst voor hun kruis houden waarop geslachtsdelen te zien zijn. Ze stonden eerst nabij woningen, maar nadat de bewoners hadden geklaagd, verhuisden ze naar de kop van de Nieuwe Haven. Ook werden de werken eerder ludiek gekuist door een collega-kunstenares die er katoenen onderbroeken door middel van elastiek op bevestigde. De foto's maakten deel uit van het Naarden-Off-Festival, dat tegelijkertijd met het officiële FotoFestival Naarden plaatsvindt. Dat duurt nog t/m 12 juni.

Bron: De Telegraaf.


Letizia Battaglia: fotografe tegen de mafia

In AVRO Close Up zondagavond de documentaire ‘Battaglia: fotografe tegen de Mafia’. Foto-journaliste Letizia Battaglia maakte in de jaren ’70 en ’80 foto’s van de Siciliaanse maatschappij – haar manier om te strijden tegen de Mafia. Later verdiende ze haar sporen als sociaal bewogen politica. De documentaire schetst een beeld van Battaglia’s opmerkelijke leven en werk.

Bijna 40 jaar oud was de Siciliaanse Letizia Battaglia toen ze aan haar carrière als foto-journaliste begon. In haar werk werd ze niet alleen gedreven door haar liefde voor fotografie maar ook door een behoefte aan rechtvaardigheid. In de jaren ’70 en ’80 - op het hoogtepunt van de Mafia-moorden op Sicilië – maakte Battaglia talloze foto’s van Mafia-misdaden. Na enkele jaren kwam ze op het idee om haar foto’s te exposeren, niet in een museum maar in de buitenlucht, op het grootste plein van Palermo. De tentoonstelling was bedoeld als een aanklacht tegen de Mafia, niet alleen gericht aan de Siciliaanse bevolking, maar aan de hele wereld.

Battaglia’s foto’s hadden een explosief effect. De Mafia-misdaden konden niet langer beschouwd worden als geïsoleerde incidenten, in één klap bleek hoe alomtegenwoordig en gruwelijk ze waren. Vanaf dat moment groeide het verzet tegen de Mafia. Battaglia’s strijd was daarmee echter nog niet gestreden. In de jaren die volgden, zette ze zich als politica in om van het aftakelende Palermo een mooiere en meer leefbare stad te maken. Haar partij plantte maar liefst 5000 bomen en zorgde ervoor dat de historische gebouwen van Palermo niet langer afgebroken mochten worden om plaats te maken voor lelijke nieuwbouw van speculanten.

‘Battaglia: fotografe tegen de Mafia’ vertelt het verhaal van Battaglia’s leven met een collage van haar herinneringen, gedachten, en haar foto’s, tegen het decor van Sicilië’s vervallen maar bruisende hoofdstad Palermo. De documentaire is op dynamische wijze gefilmd, passend bij Letizia’s energieke persoonlijkheid, en vormt zo een contrast met haar verstilde zwart-wit foto’s.

Zondag 12 juni, Ned 1, 18.30-19.20. Herhaling op zaterdag 18 juni, 13.05-13.55.

Werk van Letizia Battaglia is van 2 juli t/m 14 juli te zien in
de gallerie van METIS_NL
Lijnbaansgracht 316
1017 WZ Amsterdam




Sacha de Boer

Sacha de Boer, bekend om haar werk als nieuwslezer bij het NOS-journaal en om haar in elk interview beleden liefde voor de fotografie heeft nu een eigen (en ook nog eens zelfgebouwde) fotosite.

Neem een kijkje en oordeel zelf.

Dat wazzut.


Enter the sponsor

Vandaag verbijdt de organisatie achter de World Press Photo wedstrijd ons met de eerste uitgave van haar online magazine Enter.

Enter lijkt vooral gericht op (aspirant-)persfotografen in de Derde Wereld, gezien de onderwerpkeuze in dit eerste nummer.

Helaas wordt het ontsierd door een "review" van een camera die iedere objectiviteit ontbeert (onder de kop Cool Kit). Het is duidelijk een door de sponsor van World Press Photo ingegeven tekst, die rechtstreeks uit Canon's promotieblaadje Digital Creation Factory had kunnen komen. Ik zou zeggen, zet er dan tenminste de tekst advertorial bij. Als journalistieke tekst is "Cool Kit" volstrekt ongeloofwaardig.


maandag, juni 06, 2005

Afghaanse verdachte van moord op journalisten opgepakt

De Afghaanse autoriteiten hebben de leider van een bende gearresteerd die wordt verdacht van de moord op vier buitenlandse journalisten in 2001. De verdachte, Zar Jan, werd volgens de politie zaterdagavond circa vijftig kilometer ten oosten van de Afghaanse hoofdstad Kabul opgepakt.

De vier journalisten, een Australische cameraman en een Afghaanse fotograaf van het persbureau Reuters, en een Spaanse en Italiaanse journalist, werden op 19 november 2001 gedood. Zij waren onderweg van de oostelijke stad Jalalabad naar Kabul, dat enkele dagen daarvoor door de verslagen Taliban was verlaten. Een groep van circa twaalf rovers hield hen aan en schoot het viertal dood.

In hun konvooi van tien auto's bevond zich ook een ploeg van de NOS met verslaggever Wouter Kurpershoek, zijn cameraman en hun producent. Zij wisten op tijd om te keren en kwamen met de schrik vrij.

Bron: Noordhollands Dagblad


Chinese lezers boos op fotograaf

De lezers van de Chinese krant Beijing Youth Daily reageren met gemengde gevoelens op de beelden van een vallende fietser in Xiamen. De man duikt over zijn stuur met in zijn hand een paraplu tegen de striemende regen.

De lezers vinden de foto's op zich knap maar hebben bedenkingen. Ze verwijten fotograaf Liu Tao dat hij pervers en niet preventief handelde. Hij moest de fietsers waarschuwen voor de put in de weg en niet van de gelegenheid misbruik maken om beelden te schieten. "Precies dat was mijn opzet. Ik wil met mijn foto's de overheid wijzen op de slechte staat van het wegdek en de gevaren voor de fietsers", aldus fotograaf Tao.

Bron: het Laatste Nieuws.


Horst Faas verlamd na trombose

Op de eerste dag van een workshop die hij organiseerde in Hanoi is Horst Faas getroffen door een bloedprop in zijn rug. Hij stierf bijna in een ziekenhuis in Hanoi, maar de artsen wisten hem te stabliseren en hem te laten vervoeren naar Bangkok. Ze konden echter niet voorkomen dat hij vanaf de borst verlamd is geraakt. Inmiddels is Faas overgebracht naar Beieren. U kunt hem beterschap wensen via e-mail.


Nieuwe Digital Journalist

De juni-editie van de Digital Journalist is zojuist verschenen. Daarin aandacht voor het boek Paparazzi van Peter Howe en voor de foto's die Hubert "Hugh" van Es dertig jaar geleden maakte in Saigon (het verhaal uit de New York Times dat op deze site op 3 mei werd gememoreerd). Verder verhaalt Darren McCollester over zijn avontuur in Myanmar (Birma) waar hij vermomd als toerist een reportage maakte, en is een videointerview met Tim Page te bekijken.

Dit en meer in The Digital Journalist.


zondag, juni 05, 2005

Alex Majoli omarmt compacts maar mist degelijkheid van Olympus OM en Leica

In 2003, Magnum photographer Alex Majoli shot some big stories for Newsweek magazine. He spent a month in China shooting documentary images of daily life. He was in Congo for two weeks and Iraq for almost two months. In those two places he was shooting war.

Majoli's images for all three stories drew rave notices, and they earned him some of photojournalism's most prestigious awards in 2004, including the NPPA's Best of Photojournalism Magazine Photographer of the Year Award and the U.S. Overseas Press Club's Feature Photography Award.

It would seem reasonable to guess that all that award-winning work in remote and frequently dangerous places must have been shot with big, fast, bulletproof pro SLR cameras. But in fact, Majoli shot every frame with Olympus C-5050 digital point-and-shoots.

Majoli's photojournalist colleagues have been a bit more dubious. "In Iraq, other shooters looked at me like I'm crazy," the photographer remembers. "They said, 'What? What are you doing with this?'

Though he has had great success with his point-and-shoot cameras, Majoli has some improvements he'd like to see. When you add them up, they describe an enticing synthesis of the old and the new.

"I miss the strongest of the old generation cameras -- Olympus OM-1, the Leica."

Bron: Rob Galbraith.


Fotografie in R.A.M

Vanavond om 19.25 in R.A.M (Ned.3, VPRO, herhaling)

Tijs Goldschmidt, bioloog en schrijver, maakte onder de titel Wegkijken een tentoonstelling van foto’s uit het Spaarnestad-archief die bij de kijker plaatsvervangende schaamte oproepen.

De Palestijnse fotograaf Tarek Al-Ghoussein fotografeert in zijn serie Self Portraits zichzelf als terrorist, onherkenbaar met Palestijnse sjaal om zijn hoofd geknoopt, op gevoelige plekken als vliegvelden en havens.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.